Másik iskolába szeretném vinni a gyermekemet. Sok gondja van az olvasással, írással. Gondolkodhatok kéttannyelvű intézményben?
Kedves Szidónia!
Elsősorban azt javaslom, hogy gyermeke kapcsán azoktól a pedagógusoktól kérjen tanácsot, akik ismerik őt, az erősségeit és a meglévő nehézségeit is.
Egy kéttannyelvű osztályba történő becsatlakozás nagy kihívás a gyermeknek. Ez a nehézség még fokozottabb, ha a beszélt vagy írott nyelv területén elmaradással küzd a tanuló. Sajnos ilyenkor fennáll a veszélye annak, hogy a gyermek nem tud megfelelni a rá váró kihívásoknak. Amennyiben az anyanyelv területén, akár az értést, akár a produkciót, akár a beszélt nyelvet, akár az írott nyelvet érintően elmaradással, nehézséggel küzd a gyermek, nem javasolt a tudás és ismeretszerzés egy másik nyelven, idegennyelven.
Iskolaváltáskor – különösen, ha kéttannyelvű osztályhoz történik a csatlakozás – mindig érdemes átgondolni, hogy mivel lehet előre megsegíteni a gyermeket, hogy az átállás a lehető legkönnyebben menjen neki. A tanulás tekintetében gyermekénél ez különös figyelmet igényel. Mindenképpen javaslom, hogy keressenek fel szakembereket, akik előre dolgoznak azon, hogy az átmenetet megkönnyítsék gyermeke számára. A logopédus gyermekének az írott nyelv értésében és produkciójában tud szakszerű segítséget nyújtani, tehát az olvasás és írás területén jelentkező nehézségek miatt érdemes felkeresni. Ezen túl szükség esetén az idegennyelv okán is érdemes előre segítséget kérni, pedagógust felkeresni, hogy gyermeke nyelvtudása lehetőleg ne legyen alacsonyabb szintű, mint az új iskolában elvárt.
Bízom benne, hogy sikerül megtalálnia gyermeke számára a legmegfelelőbb intézményt!
Fotó: Freepik
A Küzdelem a tanulással és iskolaváltás bejegyzés először a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat jelent meg.